Wat begon als een systeem om boodschappen mee te scannen is inmiddels uitgegroeid tot een systeem dat voor zoveel meer wordt gebruikt. Je houdt er de opslag in het magazijn in de gaten, laat consumenten hun online bestelde pakketje volgen via internet en sinds een aantal jaar is het zelfs een handig marketinginstrument door de opkomst van QR-codes.

Met de uitbreiding van mogelijkheden voor de barcode rijst de vraag wat de toekomst nog zal brengen. De eerste vraag die daarbij beantwoord moet worden is of barcodes überhaupt nog nodig zijn. Lange tijd werd de ondergang voorspeld, maar met de uitbreiding van mogelijkheden lijkt dat barcode nog lang niet aan zijn einde.

RFID
De brancheverenigingen rondom barcodes zien hun product nog niet verdwijnen de komende tijd. Met de vernieuwde technologieën, waarvan RFID de meest opvallende is, zal de barcode nieuw leven worden ingeblazen volgens hun. Bij deze methode, waarbij producten het gehele productieproces te volgen zijn, is het nut groter en de kosten baten analyse valt positiever uit dan de barcode.

Het een zal echter niet snel het ander vervangen: het is niet nodig en de producten hebben allebei een iets andere functie, waardoor ze prima samen kunnen bestaan en elkaar kunnen versterken. Waar het financieel aantrekkelijk is zal RFID de barcode vervangen, in ieder ander geval is de barcode prima te gebruiken.

Onderscheiden
Voor de rest hebben nog weinig alternatieven voor barcodes zich aangediend. Ook systemen die als RFID naast barcodes bestaan zijn er nog weinig van dergelijke kwaliteit. Systemen die pakketjes herkennen zijn er wel, maar vaak kunnen deze producten niet van elkaar onderscheiden. Een voorbeeld in de supermarkt: het systeem ziet dat er bananen zijn, maar met een barcode ziet men wanneer ze binnen gebracht zijn, waar ze vandaan komen en hoe de ene banaan zich verhoudt tegenover de andere.

Ook de behoefte om een fysiek product om te scannen blijven nog bestaan. Er zijn watermerken, maar daar is speciale apparatuur voor nodig om dat uit te lezen. Zo lang dat niet wereldwijd omarmd is, zal de barcode nog niet aan terrein verliezen.

Wel zijn met de opkomst van geprinte elektronica de kosten van chips voor RFID scans omlaag gegaan. In de toekomst, als deze technologie zich doorontwikkelt, zullen deze prijzen nog meer dalen. De vraag is alleen of het ooit net zo goedkoop kan worden als een paar centimeter inkt voor een barcode. Als de waarde hetzelfde blijft, is het logischer om hiervoor te gaan.

Via Verpakkingsprofs